Príchod elektromobility je prakticky hotová vec, ktorú sa EÚ momentálne snaží podporiť aj potrebnými legislatívnymi zásahmi. Jedným z nástrojov slúžiacich na presadzovanie elektrickej energie v doprave je aj prísna emisná legislatíva, súčasťou ktorej sú emisné normy. Už v súčasnosti platná Euro 6 dáva spaľovacím motorom poriadne vysoké mantinely, príchod normy Euro 7 však bude znamenať prakticky stopku pre autá poháňané výlučne spaľovacími motormi. Každé nové vozidlo tak bude potrebovať nejakú formu elektrifikácie.
Rok 2025 by mal byť z pohľadu povolených emisií nových áut prelomovým. Vtedy totiž začnú platiť prísnejšie emisné limity, o ktorých hodnotách sa momentálne na európskej pôde rozhoduje. V hre je niekoľko verzií, podľa všetkého sa však do praxe nakoniec, najmä pod nátlakom rôznych ekologických organizácií, dostanú ešte prísnejšie hodnoty, než s akými automobilky pred niekoľkými rokmi počítali. Ak sa tak stane, autá poháňané výlučne spaľovacími motormi budú na území EÚ prakticky mimo hru. Automobilky s touto alternatívou dnes už počítajú a tak každý väčší hráč disponuje hybridnými modelmi, ktoré predstavujú riešenie. Aj to je však len dočasné, ekologickí aktivisti tlačia Európsku komisiu do toho, aby v dohľadnej dobre podporila len predaj plnohodnotných elektromobilov.
Zastavte predaj spaľovacích motorov
Stále viac organizácií, vrátane niekoľkých krajín EÚ, požaduje od automobiliek, aby sa zaviazali, že k presnému dátumu ukončia predaj spaľovacích motorov. Iniciatíva však vychádza najmä z krajín bez automobilovej produkcie, veľké automobilky sa naopak pevnému termínu vyhýbajú. Ako sami hovoria, predajom áut so spaľovacími motormi dokážu financovať postupný prechod na elektromobilitu. „SUV aj hybridné autá sú z hľadiska politiky v oblasti ochrany klímy chybou,“ tvrdí sa vo vyhlásení niekoľkých ekologických asociácií z Nemecka. Riešením pre ne vraj nie sú ani palivá z biomasy či vyvíjané syntetické palivá.
Ešte radikálnejšia organizácia Deutsche Umwelthilfe (DUH) tlačí na termín ukončenia predaja spaľovacích motorov ešte viac a nahlas požaduje rok 2025. Podľa DUH pochádza veľká časť emisií v ovzduší práve z automobilovej dopravy. Jürgen Resch, riaditeľ DUH, hovorí, že nemecké automobilky s prechodom na elektromobilitu váhali až príliš dlho. „Zatiaľ čo Volvo alebo GM ohlasujú koniec spaľovacích motorov, BMW, Daimler a VW sa naďalej spoliehajú len na fiktívne syntetické palivá. Majú pritom plnú podporu spolkového ministra dopravy Scheuera,“ hovorí znepokojene Resch. „Niektoré krajiny už stanovili dátum ukončenia predaja spaľovacích motorov a deväť krajín z EÚ už žiada Európsku komisiu, aby konečne stanovila záväzný konečný termín pre všetkých. Pre nemecké automobilky je to o 5 minút 12. Od roku 2025 už nemôžeme predávať žiadne spaľovacie motory – je to dôležité pre ochranu klímy aj pracovných miest v tomto dôležitom odvetví,“ pokračuje vo vyhláseniach.
Na výslednú podobu emisnej normy Euro 7 si ešte musíme počkať, isté však je, že spaľovacím motorom v EÚ naozaj „zvoní hrana“ a ich ďalšia existencia nie je v dlhodobom horizonte reálna. Otázkou zostáva, ktorý z pohonov bude alternatívou k batériovým elektrickým autám. Zatiaľ všetko nasvedčuje, že aj pre EÚ ňou budú autá na vodík. Ten sa totiž ukazuje ako jeden z najperspektívnejších nosičov energie budúcnosti. Podmienkou je len jeho ekologická výroba, to však koniec koncov platí aj pre výrobu samotnej elektrickej energie používanej na pohon batériových elektromobilov.