Oficiálna stránka Ústredného automotoklubu Slovenská republika

+421 911 848 450
info@uamk.sk
Slovensko

Euro 7 pravdepodobne vylúči spaľovacie motory z hry

Euro 7 pravdepodobne vylúči spaľovacie motory z hry

Príchod elektromobility je prakticky hotová vec, ktorú sa momentálne snaží podporiť aj potrebnými legislatívnymi zásahmi. Jedným z nástrojov slúžiacich na presadzovanie elektrickej energie v doprave je aj prísna emisná legislatíva, súčasťou ktorej sú emisné normy. Už v súčasnosti platná Euro 6 dáva spaľovacím motorom poriadne vysoké mantinely, príchod normy Euro 7 však bude znamenať prakticky stopku pre autá poháňané výlučne spaľovacími motormi. Každé nové vozidlo tak bude potrebovať nejakú formu elektrifikácie.

Rok 2025 by mal byť z pohľadu povolených emisií nových áut prelomovým. Vtedy totiž začnú platiť prísnejšie emisné limity, o ktorých hodnotách sa momentálne na európskej pôde rozhoduje. V hre je niekoľko verzií, podľa všetkého sa však do praxe nakoniec, najmä pod nátlakom rôznych ekologických organizácií, dostanú ešte prísnejšie hodnoty, než s akými automobilky pred niekoľkými rokmi počítali. Ak sa tak stane, autá poháňané výlučne spaľovacími motormi budú na území EÚ prakticky mimo hru. Automobilky s touto alternatívou dnes už počítajú a tak každý väčší hráč disponuje hybridnými modelmi, ktoré predstavujú riešenie. Aj to je však len dočasné, ekologickí aktivisti tlačia Európsku komisiu do toho, aby v dohľadnej dobre podporila len predaj plnohodnotných elektromobilov.

Zastavte predaj spaľovacích motorov

Stále viac organizácií, vrátane niekoľkých krajín EÚ, požaduje od automobiliek, aby sa zaviazali, že k presnému dátumu ukončia predaj spaľovacích motorov. Iniciatíva však vychádza najmä z krajín bez automobilovej produkcie, veľké automobilky sa naopak pevnému termínu vyhýbajú. Ako sami hovoria, predajom áut so spaľovacími motormi dokážu financovať postupný prechod na elektromobilitu. „SUV aj hybridné autá sú z hľadiska politiky v oblasti ochrany klímy chybou,“ tvrdí sa vo vyhlásení niekoľkých ekologických asociácií z Nemecka. Riešením pre ne vraj nie sú ani palivá z biomasy či vyvíjané syntetické palivá.

Ešte radikálnejšia organizácia Deutsche Umwelthilfe (DUH) tlačí na termín ukončenia predaja spaľovacích motorov ešte viac a nahlas požaduje rok 2025. Podľa DUH pochádza veľká časť emisií v ovzduší práve z automobilovej dopravy. Jürgen Resch, riaditeľ DUH, hovorí, že nemecké automobilky s prechodom na elektromobilitu váhali až príliš dlho. „Zatiaľ čo Volvo alebo GM ohlasujú koniec spaľovacích motorov, BMW, Daimler a VW sa naďalej spoliehajú len na fiktívne syntetické palivá. Majú pritom plnú podporu spolkového ministra dopravy Scheuera,“ hovorí znepokojene Resch. „Niektoré krajiny už stanovili dátum ukončenia predaja spaľovacích motorov a deväť krajín z EÚ už žiada Európsku komisiu, aby konečne stanovila záväzný konečný termín pre všetkých. Pre nemecké automobilky je to o 5 minút 12. Od roku 2025 už nemôžeme predávať žiadne spaľovacie motory – je to dôležité pre ochranu klímy aj pracovných miest v tomto dôležitom odvetví,“ pokračuje vo vyhláseniach.

Na výslednú podobu emisnej normy Euro 7 si ešte musíme počkať, isté však je, že spaľovacím motorom v EÚ naozaj „zvoní hrana“ a ich ďalšia existencia nie je v dlhodobom horizonte reálna. Otázkou zostáva, ktorý z pohonov bude alternatívou k batériovým elektrickým autám. Zatiaľ všetko nasvedčuje, že aj pre EÚ ňou budú autá na vodík. Ten sa totiž ukazuje ako jeden z najperspektívnejších nosičov energie budúcnosti. Podmienkou je len jeho ekologická výroba, to však koniec koncov platí aj pre výrobu samotnej elektrickej energie používanej na pohon batériových elektromobilov.

Páči sa Vám tento článok? Podporte nás jeho zdieľaním na sociálnych sieťach. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Skype
WhatsApp
Email

Prečítajte si ďalšie články:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *