Novodobý fenomén prinášajúci mimo nesporného osohu aj značné bezpečnostné a život ohrozujúce riziká.
Na nebývalý rozvoj cyklistiky (športovej, turistickej, masovej a dopravnej…)nie je pripravená jednak naša cestná sieť a jednak cyklisti samotní. Najväčší chaos vládne v tzv. masovej cyklistike. Tu si mnohí cyklisti bezdôvodne myslia, že všetky cesty patria len im a všetci ostatní sa musia prispôsobiť. Často nerešpektujú dopravné predpisy, ohrozujú bezpečnosť cestnej premávky a najviac sami seba.
Uvedomme si, že cesty boli postavené najmä pre motorové dopravné prostriedky.
Hlavne cesty I.triedy v dĺžke 3.333 km, zabezpečujúce 48% prepravnej služby Slovenska, sú s ohľadom na intenzitu dopravy pre užívanie cyklistami mimoriadne nebezpečné a bez úprav nemôžu slúžiť ako cyklotrasy.
Osobitný problém predstavujú miestne komunikácie v obciach a mestách. Požadovaný odkukaný 1.5 m odstup z „vyspelých“ krajín je pri parametroch našich ciest väčšinou nereálny. Skutočnosť je taká, že akokoľvek cyklistiku podporujeme, nie sme na jej slušný rozvoj pripravení. Cyklistika v súčasnom stave bude na Slovensku naďalej znamenať nebezpečenstvo, často zranenia a smrť cyklistov a iných účastníkov cestnej premávky. Osobitná je nevyriešená bezpečnostná problematika tzv. zdieľanej dopravy zaplavením miest bicyklami a kolobežkami.
Aj tu sa smutne ukazuje, že najprv konáme, až potom rozmýšľame.
Existujú riešenia a tie musia začať systémom.
Teda,
– stanoviť povinný obsah znalosti pravidiel bezpečnosti cestnej premávky pre cyklistov
– stanoviť a vyznačiť cestnú sieť pre cyklistov
– vylúčiť cyklistiku z ciest I.triedy
– stavať cyklotrasy plánovito, nie chaoticky „od nikade nikam“
– cyklotrasy budovať s povinnými bezpečnostnými prvkami
– nepreberať na Slovensko bezhlavo „západné“ modely pri neporovnateľnosti cestných sietí
Cyklisti a chodci patria medzi najohrozenejších v doprave už dlhodobo. Už dlhodobo zomierajú a už dlhodobo na tieto fakty upozorňujeme.
Je na čase začať sa fenoménom smrti cyklistov a chodcov zaoberať dôsledne a vážne, ináč budeme len svedkami narastajúcej smrti na slovenských cestách.
Aby nevzniklo nedorozumenie, ÚAMK SR je za rozvoj dôstojnej a progresīvnej cyklistiky, za jasných bezpečnostných a spoločenských podmienok, ktoré budú chrániť životy a zdravie spoluobčanov a všetkých účastníkov cestnej premávky.
Súčasne má ÚAMK SR na „cykloproblém“ zásobník riešení v reálnom dopravnom dianí Slovenska.
Juraj Smrečan, prezident ÚAMK SR
1 Komentár
Jako vážně? V tom případě bych byl za, aby z Center měst byla vyloučena automobilová doprava s výjimkou zásobování a rezidentu.
Ten 1.5m je k tomu, aby byl ochranen ten slabší účastník silničního provozu. Pokud se nedá předjet cyklista s odstupem 1.5m, tak se na té silnici nevyhnou dvě auta proti sobě, nerkuli traktor… všude jsou ty argumenty stejně pitome, ach jo…