Problém, na ktorý sa musia motoristi pripraviť každý rok je sneh. Nielen preto, že snehom pokryté cesty predstavujú bezpečnostné riziko pri jazde, ale aj preto, že musíme na túto skutočnosť pamätať aj po odstavení automobilu. Zamrznutý sneh v podbehoch totiž dokáže spôsobiť škody aj za stovky eur.
Stáva sa to v prípade, keď po dlhšej jazde po zasneženej vozovke odstavíme auto na dlhší čas. Či už na parkovisko alebo do garáže. V takejto situácii je vhodné skontrolovať, či sa v podbehoch nenachádza nahromadený sneh. Vtedy je vhodné sneh z podbehov odstrániť. Nie je nutné nič špeciálne, stačí ho odtiaľ vykopnúť nohou. Určite to nie je ideálne, ale lepšie, akoby tam zostal.
Väčší problém môže nastať vtedy, keď v noci mrzne. Zákerné procesy sa spustia hneď potom, ako odstavíte auto so snehom v podbehoch. Teplo z chladnúcich bŕzd ho určie neroztopí úplne, maximálne z neho urobí jemnú kašu, ktorá cez noc následne zmrzne. Ráno sú tak zo včerajšieho snehu v podbehoch tvrdé ľadové kamene, ktoré už znamenajú problém. Stále je však šanca na to, aby ste ich spod blatníkov vykopli aspoň teraz. Ale pozor, nie vždy je to jednoduché a tentoraz už hrozí, že pritom praskne mrazom skrehnutý plastový podblatník. Len pre zaujímavosť si zistite, koľko stoja na vaše auto, možno vás to nemilo prekvapí.
Problém so zamrznutým snehom v podbehoch sa môže prejaviť už na prvých centimetroch jazdy. Ak totiž parkujete na vysokom obrubníku, pri vytočení kolies a následnom „zoskočení“ z obrubníka predné kolesá prepružia, zatlačia na ľad medzi kolesom a skrehnutým plastovým podblatníkom a ten jednoducho praskne (minimálne sa vytrhne prichytenie podblatníka o blatník). V extrémnych prípadoch dochádza aj k zvýšenému namáhaniu riadenia a jeho posilňovača.
Buďte na zimných vozovkách zvlášť opatrní.
Váš Ústredný automotoklub Slovenská republika
JUDr. Eva Žitná
Redakcia ÚAMK