Podľa európskeho balíčka mobility, ktorý je platný od 2. februára 2022 budú musieť dopravné spoločnosti registrované v EÚ, ktoré majú vodičov vysielaných do iných členských štátov EÚ, spĺňať určité podmienky.
Cieľom balíka opatrení v oblasti mobility je modernizovať, nahradiť a zlúčiť ustanovenia upravujúce pravidlá vysielania vodičov v odvetví cestnej dopravy s cieľom zabezpečiť primerané pracovné podmienky pre vodičov, harmonizovať administratívne požiadavky a prístup k odvetviu cestnej dopravy.
Balík opatrení sa zameriava na tri hlavné oblasti, súvisiace s cestnou premávkou.
Od augusta 2020 sa tieto opatrenia balíka mobility týkajú doby jazdy a odpočinku. Zahŕňajú možnosť vodiča absolvovať za určitých podmienok 2 po sebe idúce skrátené týždenné odpočinky, pravidelný návrat vodiča do miesta jeho bydliska na viac ako 45 hodín, zákaz pravidelného týždenného odpočinku v kabíne vozidla, predlženie času jazdy o 1-2 hodiny, možnosť prekročenia denného a týždenného času jazdy až o jednu hodinu na príchod do sídla firmy, alebo bydliska vodiča na týždenný odpočinok a možnosť prekročenia denného a týždenného času jazdy až o dve hodiny na príchod do sídla firmy, alebo bydliska vodiča na pravidelný týždenný odpočinok.
Od februára 2022 sa balík mobility týka vysielania vodiča a obsahuje podmienky prístupu na trh, uplatňovania nových pravidiel vysielania v sektore medzinárodnej cestnej dopravy a minimálna mzda sa stáva povinná pre vodičov vykonávajúcich medzinárodnú cestnú dopravu v tej ktorej krajine., povinnosti organizovať vrátenie každého vozidla do sídla spoločnosti každých 8 týždňov, rizika straty „dobrej povesti“ v prípade nedodržania pravidiel cestnej dopravy a taktiež rovnakého ohodnotenie pre všetkých vodičov.
Od júna 2022 dopravcovia, ktorí vykonávajú prepravu vozidlami do 3,5 t musia mať od mája 2022 licenciu na medzinárodnú dopravu, ďalej sa zavádza doposiaľ nevyžadované povolenie k výkonu povolania poskytovateľa cestnej dopravy (odborná spôsobilosť v doprave), musí mať finančnú kapacitu na určitej úrovni, registrované sídlo,
Dopravcovia sa zároveň musia od júla 2026 pripraviť na povinné používanie tachografov a evidencie doby práce a odpočinku pre vodiča vozidiel do 3,5 t, výmenu tachografov za SMART 2 (2024 – 2026) ako aj povinnosť uchovávať a predkladať údaje tachografu na kontrolu.
Od 2. februára 2022 tak zamestnávateľom pribudnú povinnosti pri vysielaní vodičov v oblasti cestnej dopravy. Najmä oznamovanie vyslania a vybavenie vodičov príslušnými dokladmi, ktoré môžu byť v členských štátoch Európskej únie kontrolované.
Jozef Bek
Redakcia ÚAMK