Kúpiť už tam ide už opäť skoro všetko, aj ďalšiu Škodu.
Začína byť nad slnko jasné, že minimálne z pohľadu automobilovej brandže sankcie nepriniesli to, čo priniesť mali. Autá sa síce ľuďom zdraželi, vyberať si však môžu zo širšej ponuky ako predtým. A nemalé peniaze môžu končiť u tých, u ktorých končiť nemali. Keď sa na sklonku naplno rozhorel konflikt medzi Ruskom a Ukrajinou, bolo jasné, že svet to nenechá chladným. Za oných deväť mesiacov sme sa tak dočkali hneď niekoľkých sankčných balíčkov, no najmä zo strany EÚ, USA a niekoľkých ďalších krajín, ktoré boli zamerané ako proti samotnej krajine, tak proti mnohým jednotlivcom. No vojnu to však vôbec neukončilo. A začína byť viac než jasné, že v mnohých ohľadoch majú sankcie skôr kontraproduktívny dopad. Platí to najmä v automobilovej brandži, pretože zákaz predaja nových áut zahraničných značiek v Rusku nepochybne poškodil výrobcov, ale že by sa dotkol Rusov?
Automobilky, ako napríklad Škoda prišli o nadmieru dôležitý trh bez toho, aby to na Kremel malo znateľný efekt. Zúfať si potom vlastne ani nemusí klientela, pretože tá sa vďaka uvoľneniu pravidiel dočkala áut, ktoré v Rusku predtým ponúkané neboli. Teraz sa navyše po boku Kamiq Monte Carlo a Scala pridáva aj Fabia. Zákazníci po jej zaplatení dostávajú litrový trojvalec naladený na 95 koní a manuálnu prevodovku.
V tejto konfigurácii u nás Fabia štartuje na 15 500 €, v rámci „šedého dovozu“ je to pomerne dosť značná suma.
Niekto si tu asi poriadne zarobí. No Škoda to pochopiteľne nebude, jej díleri tie autá predali za oficiálne ceny. Cez sankcie tak vlastne medzinárodné mocnosti robia z priekupníkov boháča. Ísť pritom môže aj o Rusov, a keďže je k tomu nutná znalosť prostredia, potom iste nepôjde o tie nižšie postavené. Namiesto toho by sme sa ani nečudovali, keby sankcie v tomto ohľade najviac pomáhali tým, proti ktorým sú zamerané.
Fabia pritom nie je v Rusku k dispozícii iba vo verzii 1,0 TSI Ambition, tamojšia klientela môže siahnuť aj po lepšie vybavenom a výkonnejšom prevedení 1,0 TSI Style. Litrový trojvalec v takej chvíli produkuje 110 koní, za ktoré je potrebné zaplatiť 2 475 000 RUB (39.000 €). Aj v tomto prípade tu máme citeľný rozdiel v cenách, u nás totiž daná konfigurácia počítajúca tiež s automatom DSG vychádza na 18,900€. Ani v tomto prípade Škoda z viac ako 100-percentnej prirážky nič nemá a doprava a ďalšie nevyhnutnosti potrebné na dovoz do Ruska stovky tisíc nestojí.
Záplava áut, ktoré sú v Rusku momentálne k dispozícii, tým však nekončí. Skôr práve naopak. Do predaja sa totiž vrátil aj Volkswagen Arteon, u ktorého absencia bola dokonca ešte dlhšia ako v prípade Škody – z trhu bol stiahnutý už po roku 2020. Teraz si však ľudia môžu zvoliť benzínový (190 a 280 koní) či dieselový motor (200 koní) . A rovnako tak majú na výber aj karosársky variant, pričom sedan vychádza na 4,15 mil. RUB a kombík na 4,3 mil. RUB.
Podobný osud je tiež spojený s Chevroletom Spark.
Tento hatchback bol predtým vyrábaný v licencii uzbeckou spoločnosťou UzAUto Motors, avšak v marci bola produkcia pozastavená. Teraz je ale vozidlo späť, a to s 1,2-litrovým benzínovým motorom, ktorého 83 koní dostala na povel automatická prevodovka. Ponúkaná konfigurácia pritom zahŕňa všetky možné doplnky, teda okrem iného parkovacie senzory či vyhrievané sedadlá. Štartuje potom na 1,049 miliónoch rubľov.
Stále ešte nekončíme, ďalej si môžeme posvietiť na Mitsubishi Attrage a Suzuki Swift. Ani jeden z týchto dvoch modelov predtým v Rusku k dispozícii nebol, sankcie teda v tomto ohľade zafungovali hlavne na prospech tamojšej klientely. Tú pritom prvý spomínaný sedan vyjde minimálne na 1,65 milióna rubľov, za čo môžu počítať s 80 koňmi. Hatchback je oproti tomu k dostaniu od 1,5 mil. RUB , a to s jedna-dvojkou disponujúcou 91 koňmi.
Podobných áut je v Rusku k dispozícii oveľa viac, informujeme len o niektorých z nich. Sankcie totiž v podstate len zdvihli stavidlá „šedého“ dovozu, za ktorými stáli predchádzajúce obmedzenia ruských úradov. Teraz sú už preč. Ak teda politici chcú, aby ich kroky skutočne mali nejaký dopad, potom je potrebné, aby dané pravidlá minimálne v rámci automobilového spoločenstva zrevidovali. No, ako vidíme, posledný rok tu zmenil veľa.
Redakcia ÚAMK