Pri súčasne používaných automobilových benzínoch BA 95 E10 s vyšším podielom biozložiek je situácia naozaj trochu zložitejšia a od prevádzkovateľov všetkých vozidiel bez rozdielu (novších aj starších) vyžaduje väčšie sústredenie na to, aby palivo v nádržiach nezostávalo príliš dlho a zabezpečili jeho pravidelnú obmenu (palivo E10 by nemalo v nádrži zostávať dlhšie ako tri mesiace). Ako potvrdili aj predstavitelia z vývoja a rozvoja rafinérskych produktov skupiny MOL, benzíny E10 sú vzhľadom na vyšší podiel biozložky náchylnejšie na oxidáciu, teda pohlcovanie kyslíka z atmosféry, čo spúšťa chemické procesy spôsobujúce dve nepríjemné veci. Prvou je tvorba kalov, ktoré môžu v extrémnych prípadoch upchávať palivovú sústavu, vytvárať povlaky v karburátoroch, či zapchávať palivové trysky a sťažovať tak štartovanie motora. Zatiaľ čo druhým nepríjemným faktorom je zvýšená schopnosť benzínov E10 pohlcovať vzdušnú vlhkosť. Pokiaľ totiž dosiahne podiel takto „nasiaknutej“ vody v benzíne určité množstvo, nastane chemický paradox v podobe „vypadnutia“ tejto vody na dno nádrže, kde vytvorí agresívnu zmes s korozívnymi účinkami. Za normálnych okolností však k tomuto javu dochádza až po veľmi dlhom čase, prípadne pri natankovaní nekvalitného benzínu, ktorý pozbieral vlhkosť už na ceste k zákazníkovi (napr. vo veľkých nadzemných tankoch na čerpacích staniciach s menšou obrátkovosťou predaja). Podotýkame, že spomínané javy sa týkajú aj benzínov E5 aj E10, v prípade je E10 je však problém pravidelnej obmeny paliva naliehavejší.
Pre presnosť treba uviesť, že podiel bioetanolu v benzínoch E10 je v skutočnosti 7%, zatiaľ čo zvyšné 3% musí podľa zákona tvoriť tzv. ETBE. Ide o chemicky vyrábanú zložku (vyrába sa z ethylalkoholu) a tá do seba (na rozdiel od bioetanolu) neviaže vodu a nespôsobuje spomínané nežiadúce účinky. A keďže je to zároveň výborná antidetonačná prísada, v prémiových vysokooktánových palivách sa namiesto bioetanolu používa výlučne ETBE (z legislatívneho hľadiska je tiež považovaná za povinnú biozložku). Výsledkom je, že prémiové palivá do seba neviažu vodu a nevytvárajú nežiadúce kaly. V prípade čerpacích staníc Slovnaft je to palivo Evo Plus 100, pri OMV je to MaxxMotion 100 a pod. ETEB je však výrobne drahé, preto je aj výrobná a predajná cena prémiových palív výrazne vyššia.
Naše rady:
Spaľovanie automobilových benzínov BA 95 E10 spôsobuje mierne zvýšenú záťaž motorového oleja (viac ho „okysľujú“), určite ho preto vymieňajte v predpísaných intervaloch a nepredlžujte ich ani v prípadoch, že s vozidlom najazdíte málo km.
Benzín E10 pravidelne vyjazdite, prípadne priebežne dopĺňajte čerstvou zmesou. V aute bez pohybu by nemal zostávať dlhšie ako tri mesiace.
Ak s autom nejazdíte pravidelne, určite pred dlhším odstavením natankujte prémiové vysokooktánové palivo (a prejdite aspoň pár km, aby sa prešiel celým palivovým systémom), ktoré neobsahuje bioetanol, ale ETBE (s určitosťou je to napr. spomínaný benzín Evo Plus 100 od Slovnaftu). Rafinérie odporúčajú nechávať nádrž čo najprázdnejšiu (počas dlhodobej odstávky) a pred sezónou natankovať vždy čerstvý benzín. Pri starších autách a motocykloch s plechovými palivovými nádržami z vlastnej skúsenosti odporúčam nechávať v nádrži prémiové palivo s ETBE. V prípade ponechania prázdnej nádrže totiž hrozí vyššie riziko korózie z vnútra nádrže. Ako sa ukazuje, pri dlhodobom ponechaní paliva E10 v nádrži, dochádza v niektorých prípadoch taktiež k jej korózii (pravdepodobne v prípade, že palivo E10 medzičasom do seba „pochytalo“ príliš veľa vzdušnej vlhkosti).
Ak si nie ste istý, či vaše staršie auto znáša dlhodobú prevádzku na benzín E10, tankujte palivá E5 (na Slovensku sú prémiové palivá na stojanoch stále označené ako E5).
POZOR DÔLEŽITÉ!
Najmä pri starších karburátorových motoroch v autách, motocykloch, prípadne v záhradnej a inej technike je veľmi dôležité používanie sezónnych benzínov. Aj benzíny sa rozdeľujú na tzv. letné a zimné benzíny. Líšia sa v niekoľkých technických parametroch, vrátane tzv. „tlaku pár“ udávajúcemu schopnosť odparovania paliva pri určitých vonkajších teplotách. Tento parameter je dôležitý pre studené štarty benzínových motorov. Zjednodušene napísané, udáva ochotu paliva odpariť sa, dôležitú najmä pri autách s nepriamym vstrekovaním, či karburátorom. Zásadný vplyv má však aj na chod podchladených motorov s priamym vstrekovaním. Bioetanol má túto hodnotu nižšiu ako čistý benzín, výrobcovia palív tak musia nižší tlak pár biozložiek v E10 kompenzovať už vo výrobe. Inak hrozia problémy so štartovateľnosťou benzínových motorov. Mimochodom, zimný benzín v horúcom lete v karburátoroch často úplne vrie, čím neprimerane zvyšuje tlak v palivovej sústave a výrazne zhoršuje štartovateľnosť horúcich motorov.
Aktuálnu tému benzínov pre Vás spracoval
Ing. Václav Lipavský, externý odborný poradca a špecialista ÚAMK SR
Prípadné otázky, pripomienky a námety k téme píšte na info@uamk.sk
Váš Ústredný automotoklub Slovenská republika