Končiace sa zimné obdobie je charakteristické zvýšenými nárokmi aj na samotný akumulátor automobilu. A hoci ide aj vývoj štartovacích batérií neustále dopredu, stále platí, že správnou údržbou im dokážeme predĺžiť životnosť. A naopak, stačí sa k nim správať sebecky a „odvďačia“ sa nám svojim zbytočne predčasným koncom. Ako sa starať o akumulátor, aby vydržal čo najdlhšie?
S vyšším podielom elektroniky v súčasných autách automaticky rastú aj nároky na štartovacie akumulátory áut. Kým ešte v nedávnej minulosti stačili bežným rodinným autám s benzínovým motorom baterky s kapacitou 44 Ah, dnes používajú aj tie najmenšie trojvalce batérie s kapacitou najmenej 60 Ah. O vyšších štartovacích prúdoch nových akumulátorov ani nehovoriac. Spolu s tým rastie aj ich cena, takže by nám malo o to výraznejšie záležať na ich výdrži v aute. Stačí pritom málo a batériu zničíte skôr, než sa nazdáte.
Ich životnosť klesá
Problémom dnešných akumulátorov je ich výrazne nižšia životnosť, než v minulosti. Nejde pritom o prehnané šetrenie ich výrobcov, ale veľké nároky na ich prevádzku, počas ktorej sa neustále vybíjajú (neraz aj pod hranicu 12,4 V) a vzápätí skokovo nabíjajú vysokými prúdmi. Za všetkým hľadajte štart-stop systémy a „inteligentné“ alternátory. Aby totiž automobilky dodržali prísnu emisnú legislatívu a neplatili vysoké pokuty za tzv. nadprodukciu flotilových emisií, znižujú produkciu oxidu uhličitého na 100 km doslova po gramoch. A pomáhajú si k tomu aj „odpájaním“ alternátora počas zrýchľovania, či ustálenej jazdy. Moderné auto tak často jazdí tzv. „na baterku“ a dobíja ju len v momente, keď zložíte nohu z plynového pedála a brzdíte motorom. Aby to však výkonný alternátor stíhal, musí neraz batériu dobíjať veľmi vysokým prúdom aj napätím (cez 15 V). Aby akumulátor znášal týranie skokovými zmenami napätia, musí mať špeciálnu konštrukciu (EFB, AGM), ktorá sa premieta do jeho ceny. Takže tu máme drahšie baterky, ktoré navyše vydržia o dosť menej, než ich lacnejšie predchodkyne.
Dobíjajte aj v garáži
Dnes je pravidelné dobíjanie akumulátorov dôležitejšie, než kedykoľvek predtým. Neraz sa totiž stáva, že v garáži odstavíte auto, ktorého batéria má zásluhou inteligentného alternátora len 12,4 V. A to je hraničný stav, ak sa totiž dostane jej napätie na dlhší čas pod 12,4 V, začne sa jej nevratné poškodzovanie (sulfatácia), ktoré spoznáte podľa jej znižujúcej sa kapacity. Jednoducho neudrží napätie a neštartuje už po pár dňoch odstávky auta. Pred príchodom domov a odstavením aute je preto dosť dôležité čo najviac brzdiť motorom, aby alternátor stihol baterku čo najviac nabiť (pri jazde na neutrál ju inteligentný alternátor zvyčajne nenabíja).
Aby ste predišli zrýchlenému opotrebovaniu akumulátora, aspoň raz za dva mesiace ho dobite externou nabíjačkou. A keď sa ho rozhodnete vybrať z auta a uložiť kdesi v garáži, dbajte na to, aby ste ho skladovali pri vonkajších nie vyšších ako 10 °C. Pri vyšších teplotách sa totiž zrýchľujú samovybíjacie procesy. Pre dobrú kondíciu akumulátora je tiež rozumné pri krátkych jazdách používať čo najmenej spotrebičov s vysokým odberom (vyhrievanie sedadiel, volantu, zadného okna a pod.). Vysoké energetické nároky má dnes už aj okamžitá potreba teplého vzduchu v kabíne, moderné autá totiž vzduch prúdiaci do kabíny často vyhrievajú elektrickými špirálami. Ak teda nemusíme, na krátkych jazdách vydržme bez nadmerného tepla. Alternátor (ani ten bežný) totiž nemusí na krátkych trasách stihnúť autobatériu znova dobiť na potrebnú úroveň, čím v dlhodobom horizonte podstatne znižuje jej životnosť.
Autor: odborný konzultant ÚAMK SR, Ing. Václav Lipavský.
Redakčne upravené ÚAMK SR