BMW chce po novom na svojich autách vypínať displeje. Vypnú sa vtedy, keď na nich vodič pozerá veľmi dlho.
Mníchovská automobilka BMW požiadala o patent na systém strážiaci pozornosť vodiča. Systém by vypol displej na palubnej doske, ak by rozoznal, že naňho vodič hľadí už príliš dlho.
Bez ohľadu na to, aký máte na veľké obrazovky v interiéri áut názor, zrejme všetci sa zhodneme na tom, že majú veľký potenciál rozptyľovať vodičov. Napriek tomu, že sa niektoré značky stavajú proti trendu čoraz väčších displejov, väčšina ich uvažuje spôsobom,čím väčší-tým lepší. BMW podalo žiadosť o patent systému, ktorý má obrazovku vypnúť, keď na ňu vodič hľadí príliš dlho.
Žiadosť o patent na Nemeckom patentovom a známkovom úrade (DPMA) objavili kolegovia z CarBuzz. Pointou systému popisovaného v žiadosti je vypnutie displeja alebo rozostrenie obrazu, pokiaľ naň vodič pozerá príliš dlho a nevenuje sa plne riadeniu. V automobile budú preddefinované oblasti, na ktoré by človek za volantom nemal upierať zrak dlhšiu dobu, než je nevyhnutné, na čo bude dohliadať práve systém BMW.
Treba priznať, že systém sa nemal týkať digitálnej prístrojovej dosky a čiastočne zrejme ani infotainmentu. BMW vsádza predovšetkým na predpoklad rozšírenia obrazoviek pre spolujazdcov, na ktorých by mohol pozerať filmy alebo hrať hry . A práve tento displej by potom mal byť vypnutý alebo jeho obraz zhoršený. Nebude to ale rozčuľovať spolujazdca? Áno, presne v to BMW dúfa. Vodič bude príliš dlho pozerať na displej napríklad s filmom, systém to pozná, displej vypne, spolujazdca to rozladí a bude po vodičovi požadovať, aby sa venoval riadeniu.
Variant znemožnenia dlhšieho sledovania obrazovky je niekoľko, rovnako ako je zvažované, či zároveň dôjde k vypnutiu prehrávaného zvuku alebo nie. Použitie spolujazdca na nátlak na vodiča je prinajmenšom pochybné riešenie. BMW navyše do budúcnosti počíta s nahradením obrazoviek head-up displejom vo veľkosti čelného skla, takže je otázka, či by podobný „ochranný“ systém mohol fungovať aj tu.
Zaujímalo by nás, či si BMW o patent požiadalo „pre istotu“, alebo či v systéme skutočne vidí potenciál. Nám sa ako rozumnejšie riešenie zdá technológia, ktorá už existuje. Väčšinou sa jedná o tenký film na displeji, ktorý zaisťuje, že je obraz viditeľný len vzpriamene, zatiaľ čo človek hľadiaci zo strany vidí len čierny obraz. Predpokladáme, že podobné riešenie by bolo jednoduchšie a efektívnejšie. Nehľadiac na to, že by nebol vyvíjaný nátlak na spolujazdca, aby vodiča zrovnal do laty.
Treba však podotknúť, že sa rieši, ako postihnúť vodiča za to, že sleduje displej v aute, pritom je to problém, ktorý automobilky vytvárajú samy. Nie všetko je nutné riešiť ďalšou obrazovkou, obzvlášť v automobiloch, kde by prioritou mala byť čo najľahšia a najintuitívnejšia obsluha.
Redakcia ÚAMK