Oficiálna stránka Ústredného automotoklubu Slovenská republika

+421 911 848 450
info@uamk.sk
Slovensko

Elektrická idylka EÚ sa končí. Rakúsko po novom zavádza dane na elektromobily.

Elektrická idylka EÚ sa končí. Rakúsko po novom zavádza dane na elektromobily.
Rakúsko od 1. apríla zavádza ročnú cestnú daň aj na elektrické vozidlá, čím ukončuje obdobie ich daňového zvýhodnenia. Majitelia elektromobilov sa tak musia pripraviť na nové poplatky, ktoré môžu dosiahnuť až tisíce eur ročne.
“ Zníženie daňového zaťaženia pri elektromobiloch výrazne zníži náklady zamestnávateľov a prispeje k vyšším čistým príjmom zamestnancov“ argumentovali doposiaľ.
Daňové výhody sa ale končia.
Po rokoch zvýhodnenia prichádza výrazná zmena – elektrické autá budú odteraz podliehať rovnakej cestnej dani ako vozidlá so spaľovacím motorom. Doterajšie benefity, ako bezplatné parkovanie a minimálne prevádzkové náklady, sa tak postupne vytrácajú. Zvlášť citeľné to bude pre majiteľov luxusnejších a výkonnejších modelov.
Koľko budú majitelia platiť?
Výška dane sa bude odvíjať od výkonu motora a hmotnosti vozidla – čím výkonnejšie a ťažšie auto, tým vyšší poplatok. Napríklad majiteľ cenovo dostupnej Dacie Spring zaplatí ročne len 66 eur, zatiaľ čo vodič Audi e-tron bude musieť rátať s poplatkom 1 142 eur. V extrémnych prípadoch môžu ročné náklady dosiahnuť až 2 000 eur.
Prečo je daň podľa kompetentných v Rakúsku nevyhnutná?
Rakúske úrady argumentujú, že príjmy zo spotrebných daní na fosílne palivá postupne klesajú, a preto je potrebné nájsť nové zdroje financovania infraštruktúry. S rastúcim počtom elektromobilov sa tak ich doterajšie dotovanie stáva finančne neudržateľné.
Kto zaplatí najviac?
Najvýraznejšie sa nové opatrenie dotkne majiteľov výkonných alebo luxusných elektromobilov, ako sú Tesla Model Y či Audi e-tron 55. Priemerný ročný poplatok pre majiteľov elektrických áut v Rakúsku sa odhaduje na 400 eur, čo môže odradiť niektorých vodičov od ich kúpy.
Príklady výšky ročnej cestnej dane novo uvalenej v Rakúsku na elektromobily:

Audi e-tron 55 – 1 142 Eur
BMW i3 – 170 Eur
BMW i4 – 530 Eur
BYD Seal – 813 Eur
Dacia Spring – 66 Eur
Hyundai Inster – 108 Eur
Škoda Enyaq – 480 Eur
Tesla Model 3 – 732 Eur
Tesla Model Y – 950 Eur
VW ID.3 Pro – 514 Eur

Čo to znamená pre budúcnosť elektromobility?
Rakúsko svojim rozhodnutím naznačuje smerovanie, ktorým sa môžu vydať aj iné krajiny. Napríklad Nemecko, kde jazdí viac ako 1,65 milióna elektromobilov, by týmto systémom mohlo do rozpočtu priniesť miliardy eur. Otázkou však ostáva, kedy sa aj ďalšie vlády odvážia zaviesť podobné opatrenia, ktoré by mohli zmeniť vnímanie elektromobilov ako „lacnej alternatívy„.

Páči sa Vám tento článok? Podporte nás jeho zdieľaním na sociálnych sieťach. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Skype
WhatsApp
Email

Prečítajte si ďalšie články:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *