Nezmyselné nariadenia EÚ pochovajú v blízkej budúcnosti ďalšie autá. Hneď tri obľúbené nemecké športiaky končia bez nástupcu. Ľudia by ich chceli ďalej, no predávať sa ďalej nesmú.
Je to stále rovnako neuveriteľne nezmyselný vývoj, ktorého absurditu len podčiarkuje fakt, že dve verzie dostali výnimku a predávať sa predsa len môžu. Koho pritom preboha zaujíma kybernetická bezpečnosť športových víkendoviek? Je to postavené na hlavu.
Väčšina ľudí, dokonca aj tí, ktorí sa o autá nezaujímajú, je zvedavá na to, ako bude Európa vyzerať po roku 2035. K tomuto dátumu má byť totiž ukončený predaj nových spaľovacích áut, teda za predpokladu, že ich ústrojenstvo si nebude tykať so syntetickými pohonnými hmotami. V showroomoch by tak mali prevládať elektromobily, na ktoré pritom väčšina populácie financie nemá. A najskôr ani mať nebude, pretože Európska únia svojimi často nezmyselnými reguláciami zdražuje prakticky všetko, čo má štyri kolesá, a to bez ohľadu na pohon.
Vidíme to dnes a denne, ďalšie poriadne prebudenie príde tento rok v júli. Ponuka nových áut so svojim zložením i cenami drasticky zmení už tento rok kvôli celému balíku nových regulácií EÚ , ktorý vošiel do platnosti už 6. júla 2022. Vtedy sa však týkal iba novo homologovaných áut, počnúc tohtoročným 7. júlom ale bude platiť pre všetky nové vozidlá. Kľúčová je pritom kyberbezpečnosť, pretože EÚ sa rozhodla, že po výrobkoch začne vyžadovať, aby ich nové autá boli konštantne pripojené k internetu. V súlade s tým ale tiež vyžaduje ich zabezpečenie. Pričom Brusel všetko prezentuje ako prechádzku ružovým sadom.
Že to tak nie je, dokladá napríklad Porsche. Teda automobilka, ktorú nikto nemôže považovať za trápiaceho sa výrobcu na pokraji bankrotu, je to veľmi dobre situovaná značka, pre ktorej klientov stovák eúr veľa neznamená. Avšak aj zuffenhausenskí výrobcovia sú nútení hodiť (pre EÚ, nie všeobecne, to prosím nezabúdajme) cez palubu nielen spaľovací Macan, ale aj dvojicu svojich menších športiakov, teda modelovú rodinu 718 tvorenú Boxsterom a Caymanom. Porsche totiž uviedlo, že prispôsobenie tohto radu na nové pravidlá by vyšlo na polovicu toho, čo značku stojí vývoj úplne nového modelu. Rozhodne teda nejde o banalitu.
Niečo také si ale ani Porsche nemôže rozumne dovoliť, nie pri autách, ktorých sa ročne predá zhruba dvadsaťtisíc kusov. Boxster a Cayman teda starý kontinent opúšťa, akokoľvek inde k dispozícii budú. Príde nám to absurdné, lebo ide o relatívne okrajový tovar, ktorého zmyslom je viac než čo iné potešenie za volantom. V takom aute nemusíte mať žiadne pripojenie k internetu a budete šťastní, podľa EÚ ho ale mať musíte. A keď ho mať budete, musíte ho mať aj riadne zabezpečené. Ale pretože by to celé stálo majland, nebude mať nikto nič. Vážne, kto je tu víťazom?
Absurditu tohto vývoja len podčiarkuje fakt, že exodus 718 nebude úplný, ako vypichujú novinári z Motor1 . Verzie GT4 RS a RS Spyder totiž dostali výnimku, pretože sa ich vraj nepredá toľko. Už to stavajú nové pravidlá na hlavu – kde ležia hranice, kedy na vymáhaní nových pravidiel ešte zíde? Aj keď si možno stačí uvedomiť, že tu nejde až tak o kybernetickú bezpečnosť, ako skôr o monitoring – s online pripojením totiž Brusel môže sledovať všetko od vašej rýchlosti až po úspornosť jazdy. Následky si domyslite sami.
Ani spomínaným ale odchod zaujímavých áut nie je dokonaný. Popri Porsche Boxster a Cayman sa definitívne rozlúčilo aj Audi R8. O jeho konci sa hovorilo dlho, nemecká automobilka dokonca už mala aj niekoľko termínov, ku ktorému sa montážne linky mali zastaviť. Lenže zákazníci ju po týchto oznámeniach vždy zavalili tak veľkým množstvom objednávok, že Nemci nemali inú možnosť, než výrobu o pár mesiacov predĺžiť. Avšak teraz skutočne zaznel zvonec, a to opäť z rovnakého dôvodu – záujem trvá, ale po 7. júli 2024 by auto nešlo v Európe homologovať pre bežnú prevádzku. A prepracovávať už 9 rokov predávaný automobil, ktorého sa vlani v EÚ predalo 555 kusov (sic), nikto súdny nebude.
Hoci Audi o tomto kroku mlčí, pretože je nepopulárna, kolegovia z Top Gearu uvádzajú , že na vlastné oči videli finálny kúsok, aký Audi zmontovalo. Rokovať sa má o R8 V10 Performance quattro v žltej farbe, s ktorou sú zladené bronzové kolesá. Okrem toho vozidlo dostalo aj karbónový paket. K žiadnemu konkrétnemu zákazníkovi však nezamieri, namiesto toho ho značka vystaví vo svojom múzeu. Nepredpokladáme však, že by k nemu umiestnila plaketku, ktorá by návštevníkov informovala o nezmyselnosti rozhodnutí EÚ, ktorá tento model zabila. To nie, čakajme skôr možno niekde neďaleko nejakú oslavu EÚ, napríklad pridelenie dotácie na výmenu plynového kotla, ktorým sa v múzeu kúri. A každý mlčí….
Redakcia ÚAMK