Majiteľ napríklad tretej generácie VW Golfu si tak mohol bez problémov sadnúť do jeho nástupcu, či pokojne aj do päťky, alebo do šestky bez toho, aby pred samotnou jazdou musel čítať návod. Vždy bolo všetko na svojom obvyklom mieste a užívateľ Golfu sa tak v jeho interiéri veľmi ľahko a rýchlo udomácnil. A pokiaľ došlo na novú evolúciu, vždy išlo stále o logický posun smerom k lepšiemu.
Všetko sa ale zmenilo v roku 2019. Prišiel Golf ôsmej generácie, a vtedy sa automobilka rozhodla pre revolúciu svojich interiérov. Namiesto klasických tlačidiel sa tak na volante objavili dotykové plôšky, v ktorých prípade musí vodič často zložiť oči z vozovky, aby mal istotu, že naozaj stláča to, čo chce. Tieto prvky ale vozidlu nepridávajú ani na bezpečnosti a ani na komforte. Nie je teda divu, že ihneď po premiére sa objavila zo strany majiteľov nových áut silná kritika. A vlastne ani dodnes neutíchla. Zvlášť keď sa VW rozhodli túto novú podivnú módu preniesť aj na svoje ďalšie modely.
Svojim spôsobom aj chápeme, prečo tak Volkswagen – a vlastne aj mnohí ďalší výrobcovia – robia. Pre automobilky znamená prechod na dotykové riešenia pomerne veľkú redukciu nákladov, pretože napríklad v prípade stredovej konzoly prídu iba s jedným dotykovým displejom. To im nielen ušetrí náklady, ale zároveň aj uľahčí riešenie dizajnu a konštrukcie interiéru. Podobné je to aj v prípade volantu, ktorý má ale v prípade posiatia rôznorodými tlačidlami k elegancii trochu ďaleko. Stačí však, aby jeho ramená disponovali zdanlivo neviditeľnými dotykovými plôškami, a je vyhrané.
Ako sme však uvideli hneď v úvode tohoto článku, tento krok sa u zákazníkov nestretol s pochopením. Šéf VW Thomas Schäfer preto aktuálne na sociálnej sieti LinkedIn oznámil, že klasické tlačidlá sa vrátia do hry. Volkswagen totiž podľa jeho slov, svoju klientelu počúva, a keďže tá si žiada návrat klasickej a rokmi overenej intuitívnosti, dostane ju. Tým ale automobilka svoje plány k zákazníkom zjavne vyčerpala.
Tým ale automobilka svoje nové zámery k zákazníkom zjavne vyčerpala. Z ďalších Schäferových slov je totiž zjavné, že modelové portfólio sa naopak od túžob kupcov rapídne vzďaľuje. Šéf VW totiž ďalej uviedol, že automobilka do roku 2026 predstaví hneď desať nových elektromobilov, ktorý zamieri „do každého relevantného segmentu“. VW teda zjavne zákazníkov počúva len vo chvíľach, keď sa mu to hodí. Pritom stačilo málo, a najväčšia európska automobilka mohla celý Brusel pritlačiť k múru. Keby totiž oznámila, že na nútenú elektrifikáciu nepristúpi, namiesto toho zavrie svoj biznis a státisícom ľudí oznámi, že o prácu prišli kvôli europolitikám, razom by zákaz spaľovacích áut od roku 2035 nebol nikde ani spomenutý. Akonáhle by Nemci prestali plniť kasu, „zelení“ politici by museli svoje zámery prehodnotiť.
Stále nie je neskoro zatiahnuť záchrannú brzdu, k tomu ale zatiaľ chýba akákoľvek vôľa. Európa si teda zrejme bude musieť vypiť kalich horkosti najmä ekonomických dopadov takýchto krokov až do dna. Bude to platiť, kým zistí, že snaha o nápravu klímy cez individuálnu mobilitu v Európe zrejme nikam nevedie. Kým sa tak však stane, budú v koncernových autách už znova tie fyzické tlačidlá. Staronový trend by mal odštartovať už budúci rok.
A aký interiér máte radšej vy?. Klasický jednoduchý, alebo moderný s viacerými funkciami, ktoré Vás obklopujú?
Redakcia ÚAMK SR