Táto špecialita nemala šancu na výrobu, ale niekoľkými nápadmi určite predbehla svoju dobu.
Počuli ste niekedy o Škode menom Enve? Vôbec by nikoho neprekvapilo, keby väčšina z vás toto zaujímavé auto nepoznala. Ide o automobil, ktorý sme na cestách stretnúť nikdy nemohli. Nie všetky nápady sa premenili na reálne autá, Niektoré z nich, prevažne tie nadčasové ostali len v duchu konceptov a projektov. No a ako to bolo s modelom Enve? Musíme sa kvôli tomu vrátiť deväť rokov naspäť, do októbra roku 2004, kedy dvaja mladí dizajnéri v pražskom Národnom technickom múzeu predstavili vozidlo vyššej strednej triedy. Pomenovali ho zaujímavo – Škoda Enve.
Pri pohľade z niektorých uhlov sa automobil nepodobal ničomu, čo česká automobilka v tom čase vyrábala. Súčasne však z iných perspektív vyzeral povedome, zvlášť z profilu. Bočná silueta, dvere a línie strechy totiž veľmi nápadne pripomínali vtedajšiu Škodu Superb – teda prvú generáciu. A nie je to samozrejme náhoda, Škoda Enve z modelu Superb vychádzala, dostala však výrazne prepracované predné a zadné partie.
Vpredu zaujmú predovšetkým nové svetlomety, väčšie a s nápadnými horizontálnymi smerovkami v hornej časti, odlišná je predná kapota a dostalo sa aj na nový, „uhladenejší“ nárazník. Ďalšiu podstatnú zmenu predstavuje rozhodnutie zbaviť škodovku charakteristickej masky chladiča. A došlo dokonca aj na modernizáciu loga mladoboleslavskej značky.
Vzadu sú zmeny v podobnom duchu, auto dostalo nové svietidlá a iný nárazník. Upravené boli aj dvere batožinového priestoru, z ktorých zmizla registračná značka. Tá našla miesto na nárazníku. V súvislosti s registračnými značkami stojí za zmienku zaujímavý nápad uložiť ich na oboch koncoch vozidla za transparentný antireflexný plast, dizajnéri toto riešenie zvolili preto, že je podľa nich tvarovo čistejšie, aerodynamicky priaznivejšie a že môže otvárať nové možnosti v identifikácii automobilov – napríklad displeji alebo čiarovými kódy.
Nápaditých detailov nájdeme na aute viac, ale o tom až neskôr. Musíme si tiež vysvetliť, prečo vlastne Škoda Enve vznikla. A je to vlastne vcelku jednoduché – išlo o školský projekt Ondreja Václavíka a Petra Nováka, študentov Vysokej školy umeleckopriemyselnej v Prahe. Vozidlo pritom vzniklo v spolupráci so Škodou, český výrobca projekt nielen odsúhlasil, ale hlavne mladým tvorcom poskytol jeden Superb, na ktorom mohli re-design uskutočniť.
Redakcia ÚAMK