Systém štart-stop sa stal súčasťou každého nového automobilu predávaného v Európe. Systém automaticky vypína motor vždy, keď automobil zataví a nachádza sa v kľudovom režime.
Najzávažnejším argumentom pre jeho zavedenie bolo zníženie hodnoty emisií ako aj úspora paliva a teda v konečnom dôsledku peňazí. Toto je však pomerne diskutabilná „výhoda“, pretože reálne meranie ukázalo, že pri jazde v meste systém ušetril len 0,03 l paliva na 100 km. Teda zníženie spotreby je zanedbateľné.
Dodávateľ automobilových komponentov Federal Mogul však vo svojich štúdiách upozorňuje na to, že systém štart-stop nadmerne zaťažuje motor, najmä však kľukový hriadeľ a ložiská. Tieto komponenty sú zaťažované až 10x viacej, ako pri automobiloch bez systému štart-stop. Na riešenie tohto problému spoločnosť vyvinula polymérový povlak Irox, ktorý znižuje trenie. Používaním spomenutej technológie by sa z dlhodobého hľadiska dalo zabrániť predčasného opotrebovaniu namáhaných komponentov.
Systém štart-stop vyžaduje zvýšené náklady pri výrobe, ako aj pri servisovaní automobilu. Pre správnu funkciu tohto systému je nutný špeciálny štartér, výkonnejší akumulátor, alternátor, samozrejme aj modifikovaný systém štartovania. Životnosť štartéra a akumulátora sa pri využívaní systému štart-stop výrazne skracuje.
Milí motoristi, záleží teda len na Vás, či systém štart-stop, ak ho v automobile máte, budete využívať alebo ho radšej budete deaktivovať.
Jazdite bezpečne, s rozvahou a s rozumom.
Váš Ústredný automotoklub Slovenská republika
Zdroj: www.federalmogul.com